De stagiair

Een stagiair van NU is je medewerker van de TOEKOMST. Ben je bereid daar als bedrijf nu al in te investeren?

Sinds kort ben ik gastdocent bij een mbo opleider in Harderwijk. Eén van de dingen die ik hier wil toevoegen is ‘de praktijk’ – het broodnodige zetje richting diploma. Studenten gaan met de theorie aan de slag, maar de beroepshouding leren ze met name in de praktijk. Wat betekent het bijvoorbeeld om collega’s te hebben (rekening houden met je medestudenten), hoe ga je met je mobiele telefoongebruik om (focussen), is het erg om elke dag te laat te komen (hoe wil je ‘bekend’ staan), ben je gemotiveerd voor je opdrachten van die dag (is er oprechte interesse), hoe hoog is het gaapgehalte op maandag (wat deed je in het weekend)?

Zo maar wat van die dingen die ik tijdens mijn gastlessen waarneem. Ik word erg bemoedigd door de motivatie van veel leerlingen, ondanks de afgelopen tijd, die beslist niet leuk was. Nu mag iedereen weer naar een fysieke locatie om medestudenten te ontmoeten. Dat is natuurlijk goed voor de algemene groepsdynamiek. Het is heerlijk om in de lokalen rust, motivatie én samenwerking te ervaren.

Maar, geloof me. Ik pik ze er uit. Diegenen die de kantjes er van aflopen, excuses verzinnen, niet gemotiveerd zijn en voortdurend negatieve aandacht vragen. Zou ik zo iemand als stagiair willen hebben in mijn bedrijf? Daar heb ik over nagedacht. Is er nog een tweede kans mogelijk voor dergelijke studenten? Geven wij als bedrijf een tweede kans als de eerste kans al helemaal niet aan de orde was? OEF!

Hoeveel kansen geef jij als bedrijf en hoeveel kansen krijg jij?